Spel

Oost heeft het spel net geopend door als eerste een steen weg te gooien en daarmee is het spel begonnen. Zuid is nu aan de beurt.

Elke beurt bestaat uit drie fasen:

Na het weggooien van een steen gaat de beurt naar de speler rechts van degene die hier voor aan de beurt was.
Dit gaat net zo lang door totdat één van de spelers uit is of er geen stenen meer over zijn om te pakken.

Elke beurt krijg je er één steen bij, waardoor je er tijdelijk 14 hebt.
Dan is het tijd om te bepalen welke stenen jou het snelst brengen tot een hand met vier sets van drie stenen en een sluitpaar.
Van de stenen die je hiervoor niet kunt gebruiken kies je er één en gooit deze weg waarmee een einde komt aan jouw beurt.
Hierna heb je weer 13 stenen in de hand. Het is jouw doel om zo elke beurt jouw hand weer iets dichter bij mahjong te krijgen.

Als je voordat je weggooit, met die 14 stenen, compleet bent, dan roep je Mahjong!
Je legt de stenen die je in je hand hebt met hun rug op tafel, afbeelding naar boven zodat iedereen kan zien wat je hebt.
Als iedereen het er over eens is dat de mahjong geldig is, heb je gewonnen. Punten worden toegekend, alle stenen worden weer ondersteboven op tafel gelegd en geschud en dan begint het opnieuw.

Einde

Het om de beurt pakken van stenen en weer weggooien gaat net zo lang door tot er iemand mahjong heeft of de muur geen stenen meer heeft.
Als alle stenen van de muur op zijn is het remise en krijgt niemand punten.

Wanneer er wel een geldige mahjong wordt geclaimd dan wordt het aantal punten van de hand vastgesteld.
Indien de steen waarmee mahjong wordt gemaakt is weggegooid door een speler, dan gaat het aantal punten van de hand eraf bij de speler die weggooit en komt bij de punten van de speler met mahjong.
Indien de steen waarmee mahjong wordt gemaakt zelf is gepakt door de speler met mahjong, dan ontvangt hij de volledige waarde van zijn hand van alledrie de spelers, 3x de normale waarde.

Nadat de punten zijn verrekent begint een nieuw spel.
Na elke spel, of er nu iemand wint of het remise is, schuift de eigen wind één plaats door:

De speler die Zuid was wordt nu Oost.
De speler die West was wordt nu Zuid.
De speler die Noord was wordt nu West.
De speler die Oost was wordt nu Noord.

Dit is belangrijk om te bepalen wie er begint en het is ook belangrijk voor de puntentelling; Een pung of kong van de wind die jij zelf in dat spel bent levert meer punten op dan een pung of kong van de wind die jij niet bent.

Een volledig spel bestaat uit 16 potjes, verdeeld over vier rondes. Elke ronde bestaat uit vier potjes en eindigt nadat iedereen één keer Oost is geweest. Daarna begint een nieuwe ronde.

Ook elke ronde heeft zijn eigen windrichting.
De eerste vier spellen zitten in ronde Oost, de tweede vier spellen in ronde Zuid, spellen 9t/m12 in ronde West, en de laatste vier in ronde Noord.
Ook dit is ook belangrijk voor de puntentelling; een pung of kong van de rondewind op dat moment levert meer punten op dan een pung of kong van een wind die niet de rondewind is.
Heb je een pung of kong van jouw eigen wind en tegelijkertijd ook de wind van de ronde? Dan krijg je zowel extra punten voor eigen wind en extra punten voor de wind van de ronde.

Na vier spelletjes wordt niet alleen van rondewind gewisseld, maar ook van zitplaats;

Overgang van ronde Oost naar Zuid:
De speler die ronde Oost begon als speler Oost, wisselt van plek met de speler die ronde Oost begon als speler Zuid.
De overige twee spelers wisselen ook met elkaar van plek.

Overgang van ronde Zuid naar West:
De speler die ronde Zuid begon als speler Oost, gaat zitten op de plek van de speler die ronde Zuid begon als speler West.
De speler die ronde Zuid begon als speler Zuid, gaat zitten op de plek van de speler die ronde Zuid begon als speler Noord.
De speler die ronde Zuid begon als speler West, gaat zitten op de plek van de speler die ronde Zuid begon als speler Zuid.
De speler die ronde Zuid begon als speler Noord, gaat zitten op de plek van de speler die ronde Zuid begon als speler Oost.

Overgang van ronde West naar Noord:
De speler die ronde West begon als speler Oost, wisselt van plek met de speler die ronde West begon als speler Zuid.
De overige twee spelers wisselen ook met elkaar van plek.

Tussen alle rondes blijven de punten gewoon doorlopen. Na 16 spelletjes worden alle plus- en minpunten per speler opgeteld.
Degene met de meeste punten krijgt vier tafelpunten. De speler die daarna de meeste punten heeft krijgt twee tafelpunten, de speler daarna één tafelpunt en laatste speler krijgt geen tafelpunten. Tafelpunten toekennen is niet heel erg zinvol als je met vier spelers speelt. Het is meer bedoelt voor wanneer je met meerdere tafels speelt, zoals op een toernooi of in competitie verband.
De speler met de meeste tafelpunten wint.

Nu je weet hoe je moet winnen is het tijd om je te verdiepen in de punten.