Alleen als je mahjong hebt kun je punten verdienen.
Het maakt niet uit hoe mooi of zeldzaam jouw hand zou zijn als...
Het maakt niet uit dat je nog maar éééén steen nodig hebt...
Als je niet uit gaat krijg je geen punten.
Punten zijn niet alleen leuk om te krijgen, je hebt ook een minimum aantal nodig om uit te mogen gaan.
Een hand is compleet als hij bestaat uit vier sets van drie en een sluitpaar.
Speel je volgens de Mahjong Competition Rules (MCR), dan komt daar nog bij dat de stenen in je hand minimaal acht punten waard moeten zijn.
Hierdoor is het belangrijk om te weten welke combinaties van stenen punten opleveren en hoeveel.
We bespreken hier de MCR puntentelling. Speel je een andere mahjong variant, dan is het waarschijnlijk dat de puntenafhandeling compleet anders is.
Bij MCR mahjong zijn er 81 verschillende combinaties die punten opleveren, variërend van één punt t/m 88 punten.
Een overzicht van deze combinaties vind je hier.
Je doet jezelf een groot plezier door deze 81 gewoon uit je hoofd te leren.
Dat hoeft niet in één keer. Begin gewoon met een klein stukje en voeg daar iedere keer een klein beetje aan toe.
Een andere strategie is om te beginnen met leren van de combinaties die zes punten waard zijn. Dit zijn er maar zeven.
Het idee is dat je vanuit deze combinaties als basis vrij snel aan de acht punten kunt komen in combinatie met stenen die één of twee punten opleveren. Combinaties die 1 of twee punten opleveren zijn er relatief veel en makkelijk verkrijgbaar. Waarschijnlijk heb je er al eentje in je hand.
Meer over deze strategie op de site van de mahjongbond; de kortste weg naar Hu.
Nadat een speler mahjong heeft geroepen wordt gekeken of de mahjong geldig is.
De samenstelling van de sets moet kloppen en de hand moet het minimale aantal punten waard zijn.
Elke combinatie die op de puntenlijst staat en voorkomt in de hand levert het bijbehorende aantal punten op.
Verschillende combinaties kun je bij elkaar optellen, tenzij ze elkaar impliceren.
Neem als voorbeeld de combinaties "drie verborgen pungs" van 16 punten en "vier verborgen pungs" van 64 punten.
Als je "vier verborgen pungs" hebt, dan mag je niet ook nog eens punten rekenen voor "drie verborgen pungs" omdat het niet mogelijk is om vier pungs te hebben zonder er ook drie te hebben. Wel kun je "vier verborgen pungs" combineren met "schoon spel", bijvoorbeeld, omdat het hebben van vier pungs niet automatisch betekend dat deze allemaal van dezelfde kleur zijn.
Als vuistregel kun je nemen dat als het niet anders kan dat er in een combinatie van meer punten ook een combinatie van minder punten zit, je er maar één van de twee tellen. Hier is een overzicht van combinaties die elkaar uitsluiten.
Alle spelers beginnen op 0 punten.
Aan het einde van elk spel worden de punten bijgewerkt.
In geval van remise blijft de tussenstand gelijk. Het maakt niet uit of iemand wachtend is of niet (nog maar één steen nodig heeft om uit te gaan), niemand krijgt of verliest punten.
Als iemand wint wordt gekeken of de hand minimaal acht punten bevat. Als dat het geval is wordt de totale waarde van de hand geteld. Er kan maar één speler winnen. De drie overige spelers betalen altijd acht punten aan de winnaar. De winnaar krijgt er altijd 24 punten bij en bij de anderen gaan er altijd 8 punten vanaf.
Daarbovenop komt de waarde van de hand. Als de steen waarmee de winnaar uit gaat is opgegooid door een andere speler dan betaald deze speler ook nog eens de totale waarde van de hand, bovenop de acht punten die standaard betaald worden. Stel dat de waarde van een hand 20 punten is en een speler heeft de mahjong veroorzaakt. De winnaar ontvangt dan 44 punten in totaal. Van de speler die weggooit 28 punten (8 standaard + 20 waarde van de hand) en van de twee overige spelers elk 8 punten.
Als de steen waarmee de winnaar uit gaat door de winnaar zelf wordt getrokken van de muur, dan betalen alle spelers ook de totale waarde van de hand, bovenop de acht punten die standaard betaald worden. Stel dat de hand van de winnaar weer 20 punten waard is en dit keer zelf gepakt, dan ontvangt de winnaar 84 punten. Van elke speler 28 punten( 8 standaard + 20 waarde van de hand).
Na elk spel worden de plus- en minpunten verrekend. Een formulier om de scores bij te houden vind je hier , maar je kunt dit natuurlijk ook op jouw eigen manier bijhouden. De speler die op het eind de meeste punten heeft, wint.
Dit zijn de beginselen van MCR mahjong. Het beste leer je door te spelen. Doe dat vooral veel. Dat kan op de computer (mahjongtime, 4 winds) of met een fysiek spel. Heb je nog geen spel of geen medespelers? kom gezellig meespelen op de maandagavond of donderdagochtend.
Wil je je verder verdiepen in de spelregels? Dan is het groene boekje aan te raden. Hierin staat alles in wat je moet weten.
Wil je je verder verdiepen in strategie? Dan is Mahjong with Mai Hatsune aan te raden. Geschreven door de winnares van het allereerste MCR wereldkampioenschap.